Cate ceva despre Orientarea Angajatilor

Articol de AMS HR - Firma de recrutare

scroll

Putem defini Orientarea Angajatilor ca fiind acea activitate realizata de conducerea firmei care urmareste integrarea noilor angajati. Orintarea consta in prezentarea unor detalii despre sarcinile si responsabilitatile ce le revin si in a-i ajuta sa dezvolte relatii de munca adecvate cu colegii de munca.

In acest fel, proaspatul angajat intelege mult mai bine rolul pe care il are de indeplinit in cadrul organizatiei. In organizatiile romanesti si nu numai, orientarea angajatiilor in primele lor zile la munca este una din cele mai neglijate aspecte. Citirea unui Reglament de Ordine Interioara se dovedeste a fi insuficient cand vine vorba de a-i ura „Bun Venit!" unui nou angajat in companie. Rezultatul se reflecta intr-un angajat confuz care nu intelege foarte clar ce anume se asteapta de la el -de aici o productivitate scazuta si probabilitatea ca el sa paraseasca organizatia in cel mult 10 luni.

Prima zi de munca reprezinta pentru oricine un moment crucial deoarece in aceasta prima zi se formeaza perceptia asupra postului ocupat si managementului companiei. Din acest motiv, un program de orientare a angajatilor bine realizat, se dovedeste vital deoarece acesta nu numai ca ajuta la retentia angajatilor dar, de asemnea, contribuie si la cresterea productivitatii. Angajatii ajung la potentialul maxim in timp mai scurt, alinierea intre obiectivele organizatiei si ce se asteapta de la angajati se face mai usor iar rata fluctuatiei personalului scade.

Procesul de Orientare a Angajatilor nu este numai pentru angajatii noi. El trebuie oferit si personalului care a fost transferat sau promovat sau a revenit in organizatie dupa o perioada indelungata (de exemplu un concediu de maternitate).

De ce este necesara orientarea angajatilor?

Important de retinut este faptul ca activitatea de Orientare nu este ceva optional, ci un instrument deosebit de util procesul de recrutare si retentie al acelor companii care doresc sa devina si sa ramana competitive. Asta deoarece un program de Orientare bine realizat:

Reduce semnificativ timpul de adaptare a angajatului cu noua pozitie, ajutandu-l pe acesta sa atinga potentialul maxim in timp mai scurt. Pentru companie acest lucru se transpune intr-o reducere a costurilor de familiarizare angajatului cu postul

Reduce anxietatea. Prima zi de munca se poate dovedi o situatie plina de necunoscut, o situatie generatoare de anxietate care sa-l impiedice pe angajat sa invete corect ce se asteapta de la el. Prezentarea unor proceduri clare de conduita si actiune il ajuta pe angajat sa depaseasca aceasta situatie, el nefiind pus in situatia de a presupune ce anume se asteapta de la el.

Reduce Fluctuatia de Personal. Fluctuatia de Personal atinge cote alarmante in acele organizatii in care angajatul simte ca nu este apreciat si ca este frecvent pus in situatiii in care ceea ce are de facut depaseste expertiza sa. Orientarea transmite un singur mesaj: „Organizatia te pretuieste si este dispusa sa iti ofere instrumentele necesare pentru a-ti face munca mai usoara si mai placuta".

Reducerea costurilor de Supervizare. Cu cat angajatul stie mai bine ce are de facut cu atat are nevoie de mai putina supervizare din partea colegilor si a sefului direct.

Dezvolta asteptari realiste si satisfactie in munca.

Cum demarez o procedura de lucru pentru orientarea angajatilor?

Inainte de proiectarea programului de orientare, specialistii in resursele umane si managerii de departament trebuie sa raspunda la un set de intrebari cheie:

Ce informatii au nevoie noii veniti despre mediul de lucru astfel incat sa se simta mai confortabil?

Ce impresie se doreste a fi lasata asupra angajatului in prima sa zi in cadrul organizatiei?

Ce proceduri trebuie constientizate de catre angajat in prima sa zi, pentru a nu face greseli in ziua urmatoare? Aici vor fi cuprinse doar aspectele vitale.

Se poate furniza o experienta pozitiva, pe care angajatul sa o poata discuta cu familia sa la finalul primei zile de munca? Aceasta experienta trebuie sa fie ceva care sa-l faca pe angajat sa se simta apreciat de organizatie.

In ce fel se poate aranja ca seful direct sa fie disponibil pentru noul angajat? Angajatului trebuie sa i se acorde atentia necesara pentru a se sublinia ideea ca prezenta lui este o achizitie importanta pentru echipa de lucru.

Ideea de baza a unui program de orientare trebuie sa fie accentul pus pe invatare continua si imbunatatire continua. In acest fel, noii angajati se simt confortabil punand acele intrebari care sa-i ajute sa obtina informatiile de care au nevoie pentru a invata, rezolva probleme si lua decizii.

Toti noii angajati trebuie sa parcurga un program de orientare a angajatilor care sa:

  • Ofere angajatului o imagine de ansamblu asupra organizatiei;
  • Defineasca pozitia ocupata si raporturile ierarhice cu celelalte posturi;
  • Faciliteze integrarea in companie a noului angajat, pentru care totul pare strain;
  • Stabileasca asteptarile din partea companiei de la angajat si resursele puse la dispozitie;
  • Stabileasca o linie de comunicare intre angajat si structurile de conducere.

Pentru atingerea acestor obiective, in functie de marimea companiei sau de specificul postului, orientarea noului angajat poate fi realizata de catre superiorul direct, seful de departament sau de catre managerul general in cazul firmelor mai mici.

Orientarea angajatului in primele zile

  • Trainingul de Inductie. Acesta inseamna mai mult decat un training de abilitati. Acest tip de training ii ajuta pe angajati sa inteleaga misiunea, obiectivele, valorile si filosofia organizatiei. De asemenea acest training va cuprinde practicile de personal, practicile de protectie a muncii si bineinteles ale activitatii pe care urmeaza sa o desfasoare cu metode clare, norme si asteptari. Ca orice alta forma de training, acesta trebuie sa aiba ca obiective dezvoltarea unor abilitati, cunostinte si comportamente pe care postul le cere. Acest training trebuie sa fie SMART (specific, masurabil, orientat spre actiune, relevant si ancorat in timp).
  • Mapa de intampinare. Aceasta va fi folosita indeosebi in cazul companiilor mari si va cuprinde un set de materiale destinate familiarizarii noului angajat cu regulile companiei si specificul acesteia. an aceasta mapa se vor regasi brosuri de prezentare, manualul personalului si alte materiale relevante pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra companiei si rolului pe care angajatul il va avea in aceasta.
  • Turul organizatiei. Acesta este util indiferent de marimea organizatiei. Noul angajat va fi condus intr-un tur al organizatiei. Acest tur il ajuta sa faca legatura dintre informatiile care i-au fost prezentate si mediul concret de lucru. Angajatul va fi prezentat sefului sau direct si sefului de departament cu care va lucra. De asemenea, va fi prezentat acelor colegi cu care va interactiona mai des si i se vor prezenta posturile ocupate de acestia.
  • "Mentorul" sau "Fratele mai Mare". O organizatie nu inseamna numai sarcini de indeplinit ci si relatii interumane. Delegati un angajat care sa se ocupe de noul venit. Acesta va functiona ca o legatura intre organizatie si noul angajat, fiind ca un fel de „Mentor" sau „Frate mai Mare". Cel caruia i se va delega aceasta sarcina trebuie sa dispuna de anumite calitati, cum ar fi:
    • O prezenta placuta, inspira incredere, este comunicativ;
    • Este multumit de locul de munca, poate usor sa isi entuziasmeze colegii;
    • Rabdator, raspunde clar si la obiect la intrebarile care i se pun.

    Un program eficient de orientare sau lipsa acestuia vor avea un impact semnificativ asupra modului in care un angajat devine productiv si influenteaza organizatia pe termen lung. Finalul primei zile de munca in cadrul unei companii la fel ca finalul lunii si a fiecarei zile care o compune este la fel de importanta. Un program de orientare bine structurat poate fi deosebit de util daca doresti sa ii faci pe angajati sa se intoarca la tine si maine, si poimaine, si raspoimaine...

    PONTOS DANIELA
    SPECIALIST RESURSE UMANE, REAL HYPERMARKET, METRO GROUP

  • Parerea ta conteaza foarte mult!

    Top